Event
Lezing Cynthia Becker
do 26 sep
|Brussel
Verdiep je in de intrigerende wereld van de Gnawa-cultuur tijdens de lezing van Cynthia Becker om 19:30 in Muntpunt. Ontdek hoe muziek en visuele cultuur de identiteit van Gnawa vormen in Marokko. Een verhelderende reis wacht op je. De lezing is in het Engels!
Uur & Locatie
26 sep 2024, 19:30 – 22:00
Brussel, Munt 6, 1000 Brussel, België
Over het event
Cynthia Becker is hoogleraar kunstgeschiedenis en architectuur aan Boston University. Haar onderzoek en onderwijs richten zich op de visuele cultuur van Afrika en de diaspora, met een bijzondere nadruk op Noord-Afrika, waarbij ze zich concentreert op de late negentiende eeuw tot het heden. Naast haar boek Amazigh Arts in Morocco(2006) is haar onderzoek gepubliceerd in talrijke museumcatalogi, boekdelen en tijdschriften, waaronder African Arts, Contemporary Islam, Critical Interventions, RES: Anthropology and Aesthetics, en The Journal of North African Studies. Haar meest recente boek Blackness in Morocco: Gnawa Identity through Music and Visual Culture (U of MN Press, 2020), onderzoekt hoe het concept zwartheid tot uitdrukking komt in Marokko door middel van kleding, beeldende kunst, religieuze ceremonies en muzikale optredens.
Gnawa worden in het Marokko van na de slavernij
In het hedendaagse Marokko wordt Gnawa-muziek geassocieerd met de wereldmuziekscene, met muzikanten die optreden op openbare pleinen of op het podium van het populaire Gnawa en Wereldmuziekfestival in Essaouira. Hoewel "Gnawa" verwijst naar een specifiek type muziekuitvoering dat op het festivalpodium wordt uitgevoerd, is het ook een beschrijving voor de afstammelingen van tot slaaf gemaakte Sahel-Afrikanen in Marokko en de geestenbezetenheid en genezingsceremonies die ze uitvoeren. Hoewel je de uitvoering van heilige liederen op het festivalpodium zou kunnen associëren met het afzwakken van de authenticiteit van Gnawa, bestaat er sinds de negentiende eeuw een seculiere uitvoeringspraktijk in de openbare ruimte, parallel aan heilige rituelen in de privésfeer.
Aan de hand van de studie van muziek en visuele cultuur laat deze presentatie zien hoe Gnawa aan het einde van de negentiende eeuw naar voren kwam als een performatieve praktijk die werd geassocieerd met zwartheid en slavernij. Dit was een periode van intens wereldwijd contact en economische ineenstorting als gevolg van de toegenomen Europese invallen in Marokko. Toen Marokko in 1912 een Frans protectoraat werd, waren slavenmarkten gesloten en waren veel van de tot slaaf gemaakten vrijgelaten. Een manier om economisch te overleven voor gemanumitteerde slaven was het uitvoeren van muziek op straat in ruil voor geld. Vanaf het begin van "Gnawa" als identiteit was het dus verbonden met zelfcommodificatie. Een onderzoek naar de zelfrepresentaties van Gnawa in vroege fotografie, muziekinstrumenten en zowel seculiere als sacrale uitvoeringen, onthult veel over de keuzevrijheid van degenen die opereerden in een web van asymmetrische machtsverhoudingen en hun eigen zelfbeeld construeerden.
Podcast van het New Books Network, 16 juli 2021
Zwartheid in Marokko: Gnawa-identiteit door muziek en beeldcultuur door Cynthia J Becker
Gehost door Alize Arıcan https://newbooksnetwork.com/blackness-in-morocco
Tickets 5,00€ -
Klik hier om u tickets te reserveren: Buy Ticket